Preventie.
©Chiropractie-Hellevoetsluis 2008
Wat te doen om zelf pijnklachten te voorkomen?    

• Sta ontspannen rechtop waarbij uw gewicht gelijk over beide voeten verdeeld is. Een
doorgezakte of doorgebogen houding veroorzaakt namelijk grote spanning op uw hele
rug. Besteed daarom veel aandacht aan uw (werk)houding en zorg voor pauzes en af-
wisseling in uw houding en werk.

• Verantwoordelijkheid voor een goede gezondheid ligt altijd bij uzelf.

• Eet gezond en beweeg regelmatig, ook bij rugpijn en loop op goede schoenen!

• Let op uw lijn! Overgewicht belast uw lichaam meer, wat rugklachten kan veroorzaken.

• Ga goed door uw knieën wanneer u een zwaar voorwerp tilt. Houd dat voorwerp dicht
bij uw lichaam en verdeel het gewicht evenredig over beide zijden van uw lichaam.
Terwijl u tilt, draait u nooit vanuit uw middel.
Een zware last is gemakkelijker met vier dan met twee handen te dragen. Vraag daarom
gerust een ander om u een handje te helpen.

• Zorg voor een goede matras en hoofdkussen.

• Drink veel water.

• Laat uw werkplek ergonomisch nakijken en houdt tiltechnieken in acht.

• Doe de dagelijks opgegeven oefeningen.

• Leer positief te denken en hierdoor rustiger om te gaan met stress situaties.

• Gebruik thuis, in de auto en op de werkplek stoelen die voldoende steun aan de
onderrug geven.

• Wissel zitten en staan voldoende af en sla bij het zitten de benen niet over elkaar.

• Draag goedzittend schoeisel, die voldoende steun geven.

• Blijf energiek en gezond. Ga sporten, zoals zwemmen en wandelen, allebei sporten,
die niet teveel belastend zijn voor de rug. Maar denk aan een goede warming-up en
cooling down na afloop.

• Probeer op de zij te slapen of anders op de rug, maar nooit op de buik! Op de buik
slapen veroorzaakt te veel druk op de nek en de onderrug, waardoor klachten kunnen
ontstaan. Bij het op de zij slapen, plaatst u het kussen onder uw hoofd en nek.
Uw nek dient ondersteund te worden, zodat het op dezelfde hoogte komt te liggen als
de rest van de wervelkolom. U kunt eventueel een kussentje tussen uw gebogen knieën
leggen, waardoor de druk op de onderrug vermindert. Als u toch de neiging heeft om op
de buik te rollen, leg dan een kussen tegen uw borst aan. Als dit niet voldoet, weet uw
Chiropractor nog andere manieren.
   
De Chiropractor  

Laat uw chiropractor ten minste een keer per jaar uw wervelkolom en zenuwstelsel en
dat van uw gezin preventief nakijken, zodat eventuele functiestoornissen tijdig kunnen
worden verholpen. De chiropractor weet de vinger op de zere plek te leggen.

Voorzorg is de beste zorg en wij hebben géén wachtlijsten!